Hoe maak je een shotlist voor jouw business fotoshoot
- Sylvie Stijven

- 31 jan
- 3 minuten om te lezen

Branding fotografie is meer dan een reeks mooie portretfoto's waar je poseert voor de camera. Het is belangrijk om een strategie te bepalen, en te weten welke beelden we nodig hebben om jouw verhaal te vertellen aan potentiële klanten.
Natuurlijk is het belangrijk om ook enkele portretfoto's te hebben, om te gebruiken als profielfoto, de 'contact' pagina op jouw website, en 'about me' posts op sociale media. Maar de meest krachtige beelden zijn diegene die inspireren, en connectie maken met de droomprofielen waar jij mee wilt werken.
Door met een strategie te werken zal je er zeker van zijn om geen belangrijke foto's te missen die je nodig hebt in de komende periode voor een lancering, rebranding of campagne.
Denk eens na over de volgende punten:
Wie is jouw ideale klant?
Wat is het pijnpunt van jouw ideale klant?
Hoe kan jij een oplossing bieden voor dit pijnpunt?
Hoe kan jouw product of dienst een verlichting brengen voor jouw klant?
Wat zijn de verschillende stappen in het proces van jouw business?
Welke waardevolle tips kun je delen waar jouw klant iets van kan leren?
Welke business tools gebruik je?
Wat is jouw dagelijkse routine?
Zijn er aankomende evenementen, lanceringen of speciale gebeurtenissen?
Samen maken we een shotlist die we tijdens onze fotoshoot aan de zijlijn houden om de nodige beelden af te vinken. Dat zorgt niet alleen voor efficiënt werken, maar ook voor rust in je hoofd, en dat van mij ;).

Hoe een fotoshoot shotlist maken
Een shotlist kun je op papier schrijven, of digitaal in een document oplijsten.
Bepaal het doel van de fotoshoot. Ben je toe aan een reeks beelden die visueel aantrekkelijk ogen op jouw socials? Werk je aan een rebranding, of de lancering van een nieuw product? Bepaal het doel zodat we de beelden ook naar dit doel kunnen fotograferen.
Bedenk vervolgens hoe jouw ideale klant eruit ziet, wat hun pijnpunten zijn, en want hun levensstijl is.
Tot slot kun je brainstormen over de manier waarop jouw product of dienst deze pijnpunten kan oplossen, en hun leven gemakkelijker kan maken. Op die manier schep je veel vertrouwen.
Enkele algemene shots die in iedere shotlist passen:
Lifestyle portretfoto: hou een prop vast, of een tool waar je mee werkt, eventueel terwijl je in jouw werkplek staat.
Behind the scenes: deel hoe jouw werkdag eruit ziet, of wat jouw routine is.
Contact met de klant: we zetten een virtuele zoom call in scene waar je met handgebaren aan het communiceren bent, of we kiezen voor figuranten zodat je met echte personen kunt werken.
De workflow: beelden wanneer je (digitaal) papierwerk doet, aan het brainstormen bent, plannen aan het uitwerken bent, etc.
Jouw business tools: welke materialen gebruik je, welke boeken of magazines lees je, misschien werk je met een succesplanner of ander systeem, ...
Persoonlijke lifestyle items: jouw favoriete koffiemok, een waterfles, een hobby, favoriete schoenen, etc.

Maak bij iedere shoot gebruik van een shotlist. Zorg voor structuur en een ontspannen sfeer. De beelden die we niet kunnen shooten, bewaren we voor de volgende keer. Terwijl je bedrijf groeit krijg je ook weer nieuwe inzichten, ideeën, en tools die je tijdens de volgende shoot kunt gebruiken.
Ik help jou graag bij het uitwerken van een shotlist! Contacteer mij om een shoot vast te leggen, dan gaan we samen aan de slag om de mooiste foto's te maken die jouw ideale klant zal aantrekken.



Opmerkingen